Perinteinen puolukkahillo - Ruokailo.
FODMAP, Gluteeniton, Helppo, Lähiruoka, Lisukkeet, Nopea, Ravitsemus, Resepti, Ruokakurssit, Vegaaninen

Perinteinen puolukkahillo (V, G)

Kauniin punainen puolukkasesonki on alkanut! Viime vuosina oma satoni on jäänyt vajaaksi, joten nyt tartuin tilaisuuteen ja valmistin perinteistä puolukkahilloa tulevia tarpeita ajatellen. Edesmennyt isoäitini on opettanut minut syömään puolukkahilloa sellaisten ruokien kanssa joihin moni lisäisi ketsuppia, kuten makaronilaatikon kanssa. Enkä totta puhuen ole koskaan kaivannut ketsuppia muuhun kuin ranskanperunoiden tai pyttipannun kylkeen…

Tiesitkö tämän puolukasta?

  • Puolukoiden sisältämää pektiiniä (E 440) käytetään hyytelöitymisaineena. Pektiini toimii myös hyytelöittäjänä puolukkahilloa keitettäessä, minkä takia siihen ei tarvitse erikseen lisätä pektiiniä sisältävää hillosokeria, vaan tavallinen sokeri käy. Pektiiniä löytyy luonnostaan marjoista ja hedelmistä
  • Puolukat sisältävät myös bentsoe- (E 210) ja sitruunahappoa (E 200), jotka toimivat säilöntäaineina estäen hiivojen ja homeiden kasvun
  • Puolukan satokausi kestää yleensä elokuun puolivälistä lokakuun loppuun

 

Ruokailo

Vuonna 2011 tuulta siipiensä alle saaneen lisäainekohun yhteydessä puolukkaa käytettiin esimerkkinä siitä, ettei E-koodeja kannata pelätä ja välttää vain niiden välttämisen vuoksi (niistä tärkeimmät sitäpaitsi parantavat ruoan turvallisuutta eli puhtautta). Muistutuksena oivaltavasta listauksesta, puolukan ainesosaluettelo by Evira: Puolukka sisältää vettä, sokeria, kuituja, kivennäisaineita, happoja (E 200, E 210), hyytelöimisainetta (E 440), väriaineita (E 160a, E 163) ja aromeja.

  • Samanlaisen listauksen voisi tehdä oikeastaan mistä tahansa muusta syötävästä, esimerkiksi omenasta. Eli jos pyrkimyksenä on syödä terveellisesti, luonnollisesti tai puhtaasti, suosittelen käyttämään ruokien valintakriteerinä jotain muuta kuin E-koodeja tai niiden poissaoloa (esimerkiksi suolapitoisuutta, ravintokuidun tai tyydyttyneen rasvan määrää, lisätyn sokerin määrää, monipuolisuutta jne.). On sitten asia erikseen, jos välttelee tiettyjä lisäaineita esimerkiksi yliherkkyyden tai vegaanisuuden takia 🙂

 

Perinteinen puolukkahillo (V, G)

Tällä ohjeella saat noin 6 dl valmista hilloa. Valmistusaika 20 min.

  • 1 l puolukoita
  • 1 dl vettä
  • 2-3 dl sokeria

Valmistusohje:

  1. Puhdista ja huuhtele kypsät puolukat.
  2. Keitä puolukoita veden kanssa noin 10 minuuttia. Poista pinnalle muodostuva pinkki vaahto.
  3. Lisää sokeria vähitellen ja sekoita kunnes se on liuennut. Tarkista onko makeus mieleesi
  4. Nosta kattilla liedeltä ja anna jäähtyä muutama minuutti. Kaada puhtaisiin lasipurkkeihin ja sulje kannet tiiviisti. Säilytä jääkaapissa.

Vinkki! Puolukat voi poimia hieman raa’an puoleisenakin: Kypsytä niitä sisätiloissa muutama päivä laakealle alustalle, kuten tarjottimelle tai uunipellille levitettynä.

Perinteinen puolukkahillo - Ruokailo.
Perinteiseen puolukkahilloon et tarvitse hillosokeria.

 

perinteinen puolukkahillo
Puolukoita voi kypsentää vielä poimimisen jälkeen.

 

Kiinnostaako eettinen ruoka? Haluaisitko enemmän kasvisruokia arkeesi tai monipuolistaa ruokavaliotasi? Katso voisiko Ruokailon vegaaniset kokkaus- tai leivontakurssit tarjota etsimääsi osaamista! Voit myös tilata ilmaisen uutiskirjeemme, niin saat ensimmäisenä tietää uusista kursseista ja saat parhaat palat blogista suoraan sähköpostiisi!

 

Makoisia hillohetkiä!


Charlotta / Ruokailo

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s