FODMAP, Gluteeniton, Helppo, Juusto, Lisukkeet, Nopea, Pääruoat, Raakaruoka, Resepti, Vegaaninen

Parmesaani á la cashew (V, G)

Ajattelin lisätä blogin juustoresepteihin kaikista yksinkertaisimman ”vuuston” ohjeen, nimittäin vegaanisen parmesaanin reseptin. Tiedän, tämä on jo nähty monessa blogissa. Ruokailon kursseille kuitenkin tulee vähän väliä porukkaa jotka eivät ole tästä kuulleet, joten jaan tämän reseptin ensisijaisesti heitä ajatellen.

Olen käyttänyt tätä parmesaania mm. bologneseen, parhaaseen pastasalaattiin, ripotellut uunissa paahdettavien kasvisten tai voileipien päälle, jotain mainitakseni. Tämä on hyvin monikäyttöistä ja hyvin säilyvää (jääkaapissa ilmatiiviissä astiassa säilyy kuukauden)!  Toivottavasti maistuu!

Entä jos on allergiaa tai välttelee FODMAPeja? Ei hätää, parmesaani onnistuu hyvin ilman cashewta: käytä pähkinöiden tilalla auringonkukansiemeniä tai mantelijauhetta.

Vegaaninen pähkinä parmesaani.png
Herkullista parmesaanimurua valmiina ripoteltavaksi.

 

Provinkki! Ekstrahyvää parmesaania saat jos paahdat osan käyttämistäsi pähkinöistä tai siemenistä.

 

Parmesaani á la cashew (V, G)

  • 100 g cashew-pähkinöitä (1,25-1,5 dl)
  • 2 rkl hyviä ravintohiivahiutaleita (esimerkiksi Marigoldia)
  • 0,5 tl valkosipulijauhetta
  • suolaa maun mukaan

Valmistusohje:

  1. Hienonna pähkinät ja muut ainekset monitoimikoneessa leikkuuterällä tai tehosekoittimessa. Parhaiten onnistut, kun käytät konetta sykäyksittäin suurimmalla teholla, kunnes seos on jauhomaista.
  2. Säilytä valmis parmesaani jääkaapissa ilmatiiviissä astiassa. Parmesaani säilyy hyvänä jopa yli kuukauden.

Vinkki! Jos sinulla ei ole monitoimikonetta tai tehokasta blenderiä, voi cashew-pähkinöiden tilalla käyttää 1,5 dl valmista mantelijauhetta.

 

Vegaaninen pähkinä parmesaani
Parmesaani á la cashew kruunaa ruoan kuin ruoan.

 

Helppousasteessa tästä seuraava on mantelifeta, jota kannattaa ehdottomasti kokeilla jos et ole vielä ehtinyt. 🙂 Joulun juustotarjottimelle suosittelen cashew-chèvreä. Sekin on helppo valmistaa, mutta vaatii viiden päivän kypsyttämisen jotta mausta tulee tarpeeksi vahva. Samalla reseptillä saa vuorokauden kypsyttämisellä hyvän tuorejuuston. Haasteita pelkäämättömät voivat tehdä omaa vegaanista camembertia. Se on kuukauden sitoutumista vaativa projekti. Mutta jos minä onnistuin siinä, niin onnistut kyllä sinäkin. 🙂

 

cashew chèvre
Ihana ja pehmeä chèvre cashewpähkinöistä.

 


Kiinnostaako vegaaniset reseptit? Facebook-sivua tykkäämällä ja seuraamalla saat Ruokailon uusimmat reseptit suoraan uutisvirtaasi. Ilmaisen uutiskirjeen tilaajana sen sijaan saat aina ensimmäisenä tiedon alkavista kokkauskursseista, tapahtumista sekä kurssiaikatauluista.


 

Lämmöllä,

Charlotta / Ruokailo

5 vastausta artikkeliin “Parmesaani á la cashew (V, G)”

    1. Hei Parmesaanifani 🙂 hyvä kysymys! Ei sula, mutta sitoo jonkin verran kosteutta. Käyttäytymiseltään tätä kannattaa verrata esim. mantelijauheeseen.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s